Friday, November 5, 2010

Catatan Al-hambra 1


Hari ke-2 di Granada kami rancangkan khas untuk Al-hambra. Kami pergi seawal 7 30 pagi dengan menaiki bas. Bayaran 1.20 Euro dan selama 10 minit kami sampai di Al-Hambra. Kalau jalan kaki dari hotel kami lebih kurang 15 minit sahaja boleh sampai ke Al-Hambra.

Sesampainya kami di Al-hambra kelihatan sudah berderet2 orang beratur ambil tiket untuk masuk kedalam Al-hambra. Mereka hanya membenarkan 400 orang sahaja untuk masuk utk sesi pagi. Kami tak dapat masuk untuk pagi ni, maka giliran kami petang ni kul 2 hingga 6 petang.

Sementara menunggu kul 2 petang kami mengambil kesempatan utk ke Al-baicin. Menurut internet di Al-Baicin ini terdapatnya masjid. Disini terdapatnya kumuniti Muslim di Granada. Pada mulanya kami was-was samada utk jalan kami atau ambil bas. Kami mengambil keputusan utj jalan kaki sahaja kerana jaraknya tidak jauh, lebih kurang 4km sahaja. Setelah melalui lorong dengan agak lama kami tak jumpa juga masjid granada tu. Kepenatan sambil menaiki bukit menyiksakan kaki dan emosi kami. Setelah hampir sejam kepenatan berpandukan peta kami jumpa juga Islamic Center Granada dan disebelahnya adalah masjid. Alhamdulillah waktu itu sudah zuhor, kelihatan jemaah tengah solat berjemaah.



Bagi mereka yg nak kesini nasihat kami kalau tak larat boleh ambil bas 32 dari mana stesen bas tepi jalan di pusat bandar Granada. Cakap pada driver mereka akan berhenti dekat masjid tu. Tapi kalau jalan kaki kena lalui celah-celah lorong rumah dan kedai2 masyarakat Granada. Al-Baicin ni atas bukit mengadap Al-hambra. Untuk panduan juga masjid Granada bersebelahan tempat mengambil gambar dan melihat Al-hambra. so o..tanya orang,ikut peta pelancongan atau ikut saja pelancong yg nak ke tempat utk melihat Al-hambra, anda akan sampailah ke masjid. Intai-intailah disebelah tu akan nampak masjid...InsyaAllah. Perlu diingat Azan, lambang masjid tak boleh dizahirkan disini. soo mereka azam dalam masjid jer dan rupa masjid dari luar hanya macam sebuah rumah banglo sahaja. Syiar islam tak boleh dizahirkan disini. Dan kalau anda jalan kaki menuruni Al-baicin kesebelah kanan anda akan jumpa kawasan orang islam arab, tetapi awas tahi anjing banyak. Mereka orang-orang arab ni berniaga restoran dan kedai cenderahata.

Kul 2 petang saya balik hotel sat dengan berjalan kaki dari Al-Baicin. Kul 3 saya ke Al-hambra giliran saya. Dengan menaiki bas saya sampai di Al-hambra dan kelihatan pelancong sudah beratur utk masuk ke "Nasrid Palace" Sultam muhammad ke-5...kami bergegas mengambil giliran. bersambung...

catatan Al-hambra 2

No comments:

Post a Comment