Friday, November 5, 2010

Dari Madraid ke Granada

Penerbangan kami ke Madarid pukul 1 pagi waktu Qatar. Kira2 kul 5 pagi waktu Malaysia. Cuba anda bayangkan sudah berapa jam kami tak tidur. Penerbangan menggunakan Qatar Air ini tiba di Madraid kira2 7 30 pagi. kami solat subuh sambil duduk sejurus sebelum K terbang mendarat di Madraid Air Port.

Bas dari Madraid ke Granada kul 10 30 pagi. Kami lepak di Air Port sambil menunggu bas datang. Suhu sekitar 7 degree, tambahan hujan dan angin kuat. hmmm... agak extreme juga baki kami yg tak biasa susu sesejuk ini. Bas sampai tepat pada waktunya. Tetapi untuk komunikasi bertanya agak susah sedikit kerana kebanyakan orang spanyol tidak boleh berbahasa Inggeris. Agak sukar juga bagi kami utk mencari bas dan terminal, terpaksalah bertanya banyak orang dan banyak kali. Ada yg very helpfull...nak menolong walau menggunakan bahasa Spanyol dan bahasa isyarat, ada juga yh memandang pelik kerana kami orang asing dan bertudung. Agaknya asing pada mereka atau mereka memandang dengan prasangka terhadap Muslim.

Kami sampai di stesen bas canteral Granada dalam kul 3 petang. Teksi sangat mudah didapati, terus hantar hotel kami "canteral hotel granada" yg terletak ditengah2 Granada. Perjalanan kehotel mengambil masa 15 mnt, bayar 5 USD. Masa tu kepenatan lebih kurang 2 hari perjalanan...seolah tercabut setelah dapat merebahkan badan, baring dan berekat sebentar. Cuba anda bayangkan perjalanan beribu KM, mengambil masa hampir 48 jam dan tidur yg tak menentu, mata dah rasa kepedihan dan "body clock' sudah berubah.

Kami rehat sekejap dan keluar lepas solat maghrib untuk cari makanan halal. Rupa2nya orang disini keluar pada waktu malam hingga 3 pagi. suhu dalam 10 gedree agak sejuk. Kami main redah jer jalan2 utk cari makanan halal berpandukan internet, kawasan El-vera dan El-baicin mudah utk dapatkan makana halal. Perjalanan dari hotel kami di navrrete, Via de Colon ke El-Vira memakan masa dalan 10 mnt shj. Ada Kebab King halal. Orang Arab Moroco/mesir. Sedap...kerana lapar gaknyer. Lepas makan malam+tengahhari kami tinjau jalan utk ke al-hambra yang menjadi destinasi kami pada esok hari. Kira 10 malam kami balik kehotel dan rehat+tidur dengan lega sekali. Semua rancangkan kami terlaksana, semua yg kami harap tercapai. Alhamdulillah.
Kepada sesiapa yg hendak ke Granada dan El-hambra perjalanan menggunakan public transport sangat effision dan mudah. semanya boleh dilayari internet dgn mudah. Bas dan teksi selamat dan tak perlu takut dengan penipuan. Stesen bas mereka sangat canggih macam airport tempat kita. "Information center" ada disemua stesen bas, meraka boleh bernahasa Inggeris, maklumat utk pelancong ada disana. Teksi pakai meter dan boleh minta resit. Flihgt tiket dan bas boleh book on-line. Peta lokasi boleh didapati di "tourist information centre" yg ada disetiap stesen bas atau download guna google dengan senang sekalu. Anda takkan sesat dan perlu bimbang keselamatan. Saya rasa itulah aset mereka yg mereka perju jaga utk menarik pelancong sebagai sumber pendapatan mereka yg utama.