Friday, November 5, 2010

Dari Kota Bharu ke Granada


Transit Doha, Qatar.

Perjalanan dari Kota Bharu ke Granada, Spanyol memakan masa hampir dua hari. Flight dari KLIA ke Madraid mengambil masa lebih kurang 14 jam. Kira2 sama masa penerbangan utk ke Landon. Penerbangan dari KLIA ke Qatar sahaja mengambil masa 7 Jam; Depart at 10 30 am dari KLIA sampai dalam pukul 12 30 tgh hari waktu Qatar. Seolah-olah penerbangan memakan masa 2 jam sahaja, tetapi perbezaan masa antara Malaysia dan Qatar adalah lebih kurang 5 jam, menjadikan jumlah sebenar perjalanan adalah 7 jam. Penerbangan sama arah dengan pergerakan matahari.


Transit di Qatar selama 12 jam. Penerbangan seterusnya ke Madraid Adalah pukul 1 pagi nanti. Kami mengambil kesempatan utk melihat2 bandaraya Doha, Qatar. Kami bayar 31 USD utk visa masuk ke Qatar. Kebetulan ada kawan Umi semasa di Sekolah menengah dulu. walaupun sudah 30 tahun tak bersua...rupa2nya mereka masih kenal. Itulah hikmahnya kebaikan fb, pencarian rakan2 lama menjadikan sangat mudah. K Umi dan suami menyambut kami dengan mesra sekali. Keluar dari Aor Port mereka terus menyapa kami dengan girang sekali, seolah2 biasa sedangkan sudah 30 tahun tak bertemu. mereka sungguh mesra dan baik sekali.

Rumah K Umi ditengah2 bandar Doha. K Umi berkerja dengan kerajaan Qatar. Perjalanan kerumahnya membolehkan kami melihat keunikan bandaraya Doha yg dibina ditepi laut. Bangunan pencakar langit dengan landskap unik menjadikan Qatar sangat instimewa seperti Dubai. Kami berada dirumah K. Umi hingga malam kerana penerbangan kami ke Madraid adalah pukul 1 pagi. K Umi sediakan sup kibash. Umphhh.. sangat sedap, kira banyak gaklah kami makan.

lepas maghrib K Umi dan suami bawa kami jalan ke "Sauk ....", pasar yg menjadi tarikan utama penduduk tempatan dan pelancong. Kira2 macam pasar Buluh Kubu kalau di Kota Bharu. Kebiasaan orang arab mereka akan keluar merayau, shooping dan berkelah pada waktu malam. Kami pergi pula ke Supermarket ditengah2 bandar Doha sebelum mereka hantar kami ke Air Port pada pukul 10 30 malam. Terimakasih K Umi dan suami...nanti kalau balik Malaysia, dan ke Kelantan mesti datang rumah kami. Ok. Moga Allah saja yg dapat membalas semua kebaikan K Umi dan suami.

No comments:

Post a Comment